Portalul britanic sportspromedia.com, o vastă platformă dedicată conglomeratului dintre sport și bussines, a publicat ierarhia primilor 100 sportivi din lume cu cel mai mare potențial de marketing.
Clasamentul e condus de Cristiano Ronaldo (fotbal), Serena Williams (tenis) și Lewis Hamilton (F1). Simona Halep, singurul reprezentant al României de pe listă, ocupă un incredibil loc 15! Se află înaintea unor nume imense, precum Nadal (16), Neymar (17), Mbappe (19), Federer (23), Haaland (24), Benzema (31), Antetokounmpo (38), Djokovici (46), Durant (53), Fury (75) sau Anthony Joshua (88).
Este vorba despre cei mai vandabili sportivi ai planetei la ora actuală, un top realizat de o echipă multidisciplinară, cu specialiști din sport, marketing, social media și analize de date. Au intrat sub radar 24 de discipline și 700 de sportivi activi în perioada 1 decembrie 2021 – 31 iulie 2022.
Au fost luate în calcul trei categorii distincte, fiecare cu un punctaj separat, care, adunat, a generat scorul final per atlet și ordinea de rigoare:
– puterea brandului (performanțe, cetățenie, profil de risc) – max. 20 pct
– audiență + rază de interes (concentrarea mărcii, implicarea urmăritorilor, consumatorii, arie demografică acoperită) – max. 50 pct
– indicatori economici (cererea pieței, implicarea sportivului în probleme sociale sau de mediu, potențial de creștere) – max. 30 pct.
Simona Halep a adunat în final 42,35 puncte (din 100 posibile), în timp ce liderul Cristiano Ronaldo a ajuns la 91.21 puncte, cu scor maxim atribuit pe segmentele de audiență și parametrii financiari! Iar Simona a urcat mult datorită cotațiilor sale pe primele două repere (brand, audiență), foarte slab însă pe zona economică.
”Lista din acest an încearcă să identifice și să reflecte principalele tendințe, schimbările în ceea ce privește consumatorul, percepția acestuia și cele mai relevante valori sociale care contribuie la vandabilitatea unui produs sportiv în prezent, cum ar fi autenticitatea, egalitatea de gen, diversitatea, incluziunea și sustenabilitatea”, explică autorii proiectului, aflat acum la ediția cu numărul trei.
La cele două anterioare, pe podium s-au aflat Simone Biles (gimnastică), Naomi Osaka (tenis), Ashlyn Harris (fotbal) – 2021 și Lionel Messi (fotbal), Cristiano Ronaldo (fotbal) și LeBron James (baschet) – în 2020. În niciunul dintre aceste clasamente nu a mai apărut vreun sportiv din România.
Halep a lucrat și colaborează cu numeroși sponsori, pe agenda sa aflându-se de-a lungul anilor Nike, Wilson, Dedeman, Dorna, Mercedes, Rexona, Hublot, Banca Transilvania, Urban Monkey (sucuri RAW).
Ea se află pe locul 3 la zi în topul celor mai mari câștiguri obținute all-time în tenisul feminin (premii WTA), cu 39.667.397 dolari. E devansată numai de surorile Williams (Serena – 94.588.910 USD, Venus – 42.288.213 USD). La aceste sume se adaugă alte milioane de dolari din parteneriatele comerciale.
* număr puncte conform criteriilor de clasificare