V-ați întrebat vreodată pe ce plătește Ion Țiriac 100.000 de euro în fiecare lună? „Plăcerea” vinovată a magnatului îl costă o avere, dar nu vrea să renun țe la ea sub nicio formă.
Este unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din România și singurul care deține o companie aviatică privată, fiind unicul operator charter de pe piața românească, specializat în servicii VIP și călătorii în interes de afaceri. Flota omului de afaceri este compusă din trei aeronave și un elicopter, are o bază fixă și un terminal propriu. Fostul mare tensimen deține cel mai performant avion existent în România, un Bombardier G5000, pe care l-a achiționat cu suma de 30 de milioane de euro. Aeronava are o autonomie de zbor de aproape 11.000 de kilometri și atinge 900 de km/h.
De asemenea, ea poate ajunge la destinații foarte îndepărtate, precum în America, fără să fie nevoie de escală, pentru a realimenta. Așa cum a dezvăluit chiar el, Ion Țiriac are brevet de pilot de foarte mulți ani și își conduce singur avionele, a căror valoare totală este etimată la 120 de milioane de euro:
“Pilotez pentru că nu am bani de doi piloți. Acum câteva zile am venit de la Madrid cu mine la manșă. Copilot să fie altul, eu sunt comandant, stau în stânga. Am mai multe avioane, nu doar unul. Am mai dat un avion și Crucii Roșii că nu aveau cu ce să transporte bolnavii. L-am făcut cadou, dar nu contează asta. Primul care nu știe ce valoare are banul înseamnă că nu îl merită”, a declarat, recent, milionarul, în emisiunea lui Ovidiu Ioanițoaia.
Lunile de pandemie i-au produs lui Ion Țiriac pierderi financiare destul de importante. Pentru că în majoritatea țărilor a fost impusă carantina, iar călătoriile, chiar și cele de afaceri, au fost mai mult decât limitate, flota de avioane a magnatului nu a mai fost închiriată decât în foarte puține cazuri.
Avioanele au fost reținute la sol, în hangare speciale, fiind întreținute corespunzător. Acum, pe timp de iarnă, aeronavele sunt supuse unor proceduri multiple , printre care menționam cea de de degivrare la sol, necesară chiar dacă avioanele nu se ridică de la sol. O astfel de procedură este una extrem de delicată și implică niște costuri de ordinul miilor de euro pe lună. Astfel, la un calcul estimativ, Ion Țiriac a plătit, în perioada pandemiei, aproximativ 100.000 euro pe lună pentru plătirea angajaților, precum și a operațiunilor de întreținere a hangarelor și a aeronavelor.
Înainte de izbucnirea crizei mondiale, cauzată de virusul SARS-COV II, compania privată de transport aerian a fostului tenismen era una cu profituri uriașe. Însă, și cheltuielile erau la fel de mari, dacă ținem cont că Tiriac trebuie să achite, integral, costurile pentru zborurile efectuate: taxele aeroportuare, comunicații, aterizare, balizare, handling, chiria pentru staționarea pe platou sau în hangar, reviziile tehnice obligatorii pe fiecare aeroport, sunt proceduri obligatorii. La asta se mai adaugă, desigur, costul carburantului și al pilotului, un total de câteva mii de euro pentru o singură cursă.
Pentru aeronava Bombardier, Țiriac trebuie să facă revizia la 4000 de ore de zbor, iar prețiul pentru o astfel de operațiune costa 300.000 euro.
Numai pentru asigurarea aeronavelor, Ion Țiriac plătește între 6 și 10% din valoarea totală a acestora, adică aproximativ 1.5 milioane de euro pe an.
Pe aeroporturile din România, costurile de aterizare sunt de 300 de euro pe aeroportul Otopeni, 100 euro pe aeroportul Băneasa, 600 de euro pe aeroportul din Cluj și 50 de euro pe cel din Iași.