Chiar și miliardarul Ion Țiriac are probleme, atunci când vine vorba de facturile la energie. Cu atât mai mult cu cât omul de afaceri are grijă de marea sa iubire: colecția impresionantă de automobile de lux. Aceasta a devenit una din puținele obsesii ale magnatului.
În fiecare lună, fostul tenismen plătește pe facturile la energie echivalentul unui apartament într-o zonă decentă din capitală.
Miliardarul nu se uită la bani, atunci când vine vorba de colecția de automobile de lux pe care o deține. Acești bolizi au devenit una din cele mai mari plăceri ale omului de afaceri. Așa că miliardarul acoperă niște costuri astronomice, doar pentru facturile de energie.
Colecția care găzduiește 450 de mașini este păstrată într-o hală imensă. Aceasta se află la parterul unei clădiri luxoase, aflate în proprietatea magnatului.
Întreținerea locației îl costă o avere pe Ion Țiriac, mai ales după scumpirile din ultimele luni. Doar în luna august, omul de afaceri a plătit 25.000 de euro. La această sumă se adaugă și costurile cu salariile angajaților, care se ridică și ele la aproximativ 20.000 de euro lunar.
Deși aceste cheltuieli reprezintă o provocare chiar și pentru un miliardar, Țiriac nu regretă deloc banii cheltuiți. Mai ales când în colecția lui se regăsesc adevărate bijuterii, foarte rare și scumpe, cum ar fi Porsche 911 Targa 4S, model pentru care s-au construit doar 992 de exemplare. Un alt exemplu este un Ferrari F40, apărut pe piaţă în 1987. Maşina a fost proiectată de un inginer italian pe numele său Nicola Materazzi.
„Vedeam prin reviste, pe stradă automobile la care doar visam. În cariera mea de jucător – fie de hochei, fie de tenis – nu am prea avut timp. Dar începusem să am bani, ca să-mi permit un obiect, altul și așa mai departe. La un moment dat, când a apărut F40-ul la Ferrari, mie mi-a dat imediat, pentru că mă cunoșteau. Îi cunosc pe toți, mi-au dat un Ferrari – bineînțeles că a trebuit să-l plătesc – care costa 200,000 de dolari, dar se vindea imediat cu un milion, a povestit Ion Țiriac, la Pro Arena.
Ion Țiriac și-a inaugurat galeria cu mașini în luna noiembrie a anului 2013. „Țiriac Collection” are o suprafață de aproximativ 4.300 mp, suprafață pe care regăsim modelele celor mai importanți producători auto precum Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Jaguar, Cadillac, Ferrari, Aston Martin, Maserati, Ford, Chevrolet, Harley Davidson și Indian Scout.
Galeria aflată vizavi de aeroportul Henri Coandă din Otopeni este singura colecție actuală din lume care deține toate cele 7 modele Rolls Royce Phantom ale seriei I-VII, inclusiv 2 unități din seria a IV-a, cea mai exclusivistă generație Rolls Royce construită vreodată.
Țiriac a recunoscut că această pasiune are rădăcini adânci, din copilărie.
Eu cred că fiecare copil are o pasiune pentru roată. Începe cu trotineta, cu bicicleta și așa mai departe. Eu sunt generația care sunt; la anii pe care îi am, nu pot să pretind că am avut o copilărie precum tinerii de astăzi. Am avut o copilărie pe care o consider normală. Toate treburile au plecat de la bicicleta, de la 10 Jawe, motociclete pe care le-am avut la 18-20 ani. Am avut norocul să fi scăpat cu picioarele întregi, cu capul pe umeri, iar apoi, încet-încet, am ajuns la automobil”, s-a destăinuit fostul mare sportiv.
Fostul mare tenismen nu a stat niciodată să calculeze valoarea totală a mașinilor pe care le-a acumulat. Presa de specialitate estimează însă că întreaga colecție ar valora o sumă amețitoare, aproximativ 100 de milioane de euro. Printre cele mai scumpe se regăsesc: 2012 Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss, în valoare de 3,5 milioane de euro, 2014 LaFerrari, în valoare de 2 milioane euro, 1937 Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A, în valoare de 1.5 milioane euro și 1952 Rolls-Royce Phantom IV Coachwork by Hooper, în valoare de 1.5 milioane euro.
Țiriac a recunoscut că nu îi pasă de acest lucru pentru că nicio mașină din colecție nu va fi vândută. Mai mult, inclusiv după dispariția lui, bucureștenii se vor putea bucura în continuare de aceste exponate de lux.
Nu am făcut calculul, pentru că e irelevant cât valorează. Nu sunt de vânzare, în primul rând. Și nu îmi rămân mie, în al doilea rând. Asta rămâne așa cum este, pentru copiii care vin sau pentru tinerii care cresc, pentru doritori, pentru București.
Încet-încet, vin oamenii de la aeroport direct aici, să vadă colecția. E surprinzător. Pentru că nu am făcut nicio publicitate, nici în oraș, nici internațional. Oamenii au aflat de ea. Iar aici înăuntru schimbăm în fiecare lună 20-30 de mașini. Ies afară unele, intră altele, iar unele suferă reconstituiri, în atelier, a mai declarat Ion Țiriac